WYCIECZKA DO CHLEBOWEJ CHATY I DALEJ…

CHARAKTERYSTYKA TRASY

Trasa łatwa, z kilkoma trudniejszymi fragmentami – podjazdy na Czantorię Baranową, góry Tuł i Wygóra, oraz trudnym zjazdem do Dzięgielowa. Szczególnie ładne odcinki trasy to trawers Żarnowca i odcinek Podlesie – Tuł
Atrakcje: Park Turystyki, Beskidzki Dom Zielin "Przytulia", Obserwatorium Nietoperzy w Brennej, Chlebowa Chata w Górkach Małych.
Trasa została zaprojektowana w sposób umożliwiający maksymalnie proste skomunikowanie z trasami rowerowymi wytyczonymi po stronie czeskiej – od osiedla Podlesie można wybierać warianty jazdy trasami 6085, 6151, 256, 6087, 6086 oraz trasami 6080 i 561 prowadzącymi na pogranicze słowackie.

Długość trasy Smiley face

Najwyższy punkt trasySmiley face

607 m.n.p.m (Góra Tuł) [cz:]607 m.n.p.m

Najniższy punkt trasySmiley face

341 m.n.p.m. (most na Brenicy na ulicy Barujec)) [cz:]341 m.n.p.m.

Skala trudności

50%

PRZEBIEG TRASY

Brenna – Brenna Skrzyżowanie – Ustroń – Ustroń Czantoria Baranowa – Podlesie – Góra Tuł – Dzięgielów – Goleszów – Kozakowice Górne – Ustroń – Brenna Skrzyżowanie - Brenna

Pobierz plik .GPX

Zalecane opony

średnio-szerokie, ze średnim bieżnikiem

Odcinki „z buta”

pierwszy odcinek podjazdu na Górę Tuł (przy błotnistych warunkach); fragment podjazdu na górę Wygóra za Dzięgielowem

Uwaga na

- ruch samochodowy na drogach publicznych
- zwiększony ruch pieszych w rejonie bulwarów nadrzecznych
- trudne zjazdy z Góry Tuł do Dzięgielowa
- przecięcia dróg krajowych

OPIS TRASY

- startujemy z placu przed budynkiem Urzędu Gminy, w którym mieści się Punkt Informacji Turystycznej
- przechodzimy przez drogę i znajdujemy się w Parku Turystyki, gdzie możemy pograć w piłkę na boiskach wielofunkcyjnych czy wypożyczyć kije do minigolfa. Na rozgrzewkę skorzystajmy z siłowni na wolnym powietrzu. Dzieciom polecamy plac zabaw
- wałem nadrzecznym najpierw szutrową, a później asfaltem kierujemy się w stronę Górek Wielkich jadąc przez kilka kilometrów czarnym szlakiem rowerowym (GG)
- będąc w centrum warto odwiedzić Beskidzki Dom Zielin "Przytulia"
- w odległości około 100 m od stacji paliw w Brennej znajduje się Obserwatorium Nietoperzy. Tutaj każdy może z bliska przyjrzeć się życiu tych niezwykłych latających ssaków. Poddasze budynku szkoły zamieszkują dwa gatunki nietoperzy: podkowiec mały oraz nocek duży
- skręcamy w lewo na most i za moment skręcamy w prawo na główną drogę Skoczów-Brenna
- ulicami Górecką i Breńską po ok. 700 metrach docieramy do Chlebowej Chaty, gdzie możemy wziąć udział w warsztatach wypieku chleba, wyrobu masła i dowiedzieć się co nieco o życiu pszczół
- po zwiedzeniu Chlebowej Chaty zjeżdżamy w prawo w ulicę Breńską, a po 150 metrach skręcamy w lewo w ulicę Halną, którą jedziemy do skrzyżowania z ulicą Lipowską
- skręcamy w lewo i ulicą Lipowską dojeżdżamy do wylotu ulicy Żarnowiec
- za mostem skręcamy ostro w prawo. Asfaltem rozpoczynamy podjazd w kierunku masywu Żarnowca. Obok leśnej kapliczki skręcamy w prawo i rozpoczynamy jazdę piękną leśną drogą pnącą się zboczami Żarnowca i Lipowskiego Gronia
- po drodze wpinamy się na najwyższy punkt trawersu Lipowskiego Gronia. Ostry zjazd szutrową leśną drogą doprowadza nas do wylotu ulicy Źródlanej
- dalej przez centrum Ustronia, ulicą Partyzantów rozpoczynamy podjazd na Czantorię Baranową
- żółtym szlakiem rowerowym trawersującym zbocza Małej Czantorii szeroką leśną drogą, a w końcowym odcinku błotnistą leśną ścieżką dojeżdżamy do osiedla Podlesie
- osiedle Podlesie jest również doskonale skomunikowane z trasami rowerowymi biegnącymi po stronie czeskiej
- zjeżdżamy do miejsca gdzie rozpoczyna się czarny szlak turystyczny na Górę Tuł
- rozpoczynamy ścieżką trudny podjazd, który sprawi szczególnie dużo kłopotów po opadach deszczu
- po osiągnięciu najwyższego punktu czeka nas trudny zjazd czarnym szlakiem turystycznym do doliny mijając po drodze kopalnię surowców skalnych
- w Dzięgielowie przecinamy obok renesansowego Dworu drogę Ustroń – Cieszyn i kontynuujemy jazdę czarnym szlakiem turystycznym wspinając się na zbocza Wygóry
- zjeżdżamy do centrum Goleszowa skąd trasą GW Kraków-Morawy-Wiedeń jedziemy ulicami 1 Maja i Wolności
- po przejechaniu torów kolejowych skręcamy w prawo w ulicę Przemysłową
- ulicami Przemysłową, Cienciały i Kozakowicką przejeżdżamy do Ustronia mijając po drodze Etno Chatę Topolej
- przecinamy ulicę Katowicką i ulicami Dominikańską i Skoczowską dojeżdżamy do dawnych Zakładów Kuźniczych, skręcamy w ulicę Kuźniczą i jedziemy ulicami Źródlaną i Leśną do Ustronia Lipowca
- kontynuujemy jazdę ulicą Lipowską do Brennej Skrzyżowanie
- przejeżdżamy przez most i kierujemy się do Brennej dobrze znaną nam już sprzed kilku godzin trasą